italien.webblogg.se

Vi är tre tjejer som går på Hotell- och Turismprogrammet på De la Gardiegymnasiet i Lidköping och ska åka till Pescara, Italien för att ha praktik under drygt fyra veckor.

Att ta en fika i Italien

Publicerad 2014-10-07 13:10:00 i Allmänt,

Något som är typiskt svensk är just Fika. Man går ut och träffar sina nära och kära och sätter sig på ex. ett café för att ta en kaka/bakelse/bulle eller smörgås och till detta en kopp kaffe eller något annat att dricka. Fika är en del utav svensk kultur.
 
I Italien är det mer vanligt att man ta en espresso och till detta ett litet glas vatten. Jag var ute och hittade ett ''fik'' som heter ''White bakery'' och till min förvåning var det inget litet man kunde beställa. Stora tårtbitar, munkar större än en hadflata och kakor som var nästan lika stora som en dissert tallrik. Något som skulle bli en liten paus med en liten kaka blev till att jag blev jätte mätt och fick flytta fram min lunch några timmar.
 
Jag tror att detta fik är specialicerat på stora bakverk men det var det enda fiket i närheten som man kunde ens beställa bakverk till din kopp kaffe. Som sagt, Italienare dricker espresso och beställer in en liten bricka med chips, nötter, oliver, små smörgåsar och liknande. Detta är deras version av fika som inte ingår i deras kultur men är, som i sverige där man tar en paus för att prata med sina vänner eller arbetskollegor för det mesta. Eller något som jag har märkt när jag har stått i baren är att de tar en kopp espresso och sveper den för de är kaffe sugna eller kanske bara lite trötta så de behöver energin som finns i koffeinet.
 
 
/Louise
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela