italien.webblogg.se

Vi är tre tjejer som går på Hotell- och Turismprogrammet på De la Gardiegymnasiet i Lidköping och ska åka till Pescara, Italien för att ha praktik under drygt fyra veckor.

Italienska fraser som är bra att veta

Publicerad 2014-10-01 20:37:00 i Allmänt,

När jag har suttit inne på kontoret och inte haft så speciellt mycket att göra så har jag pluggat på lite italienska fraser. Jag har läst lite intressanta saker som man kan ta stor lärdom av. Italienare är väldigt trevliga och säger ''är du snäll'' eller ''tack'' jämt och ständigt och något som är viktigt att lära sig för oss som är på ett hotell är att man ''Ni:ar'' sina gäster. man Ni:ar de människor som man inte känner och detta kommer fram som exempel på hotell eller i butiker.
 
Italienarna kan inte bra engelska och speciellt inte i småstäder. Städer som Rom och Venedig är det lättare att bli förstådd då de flesta Italienarna förstår engelska. 
 
Här kommer lite ord som är bra att kunna:
 
god morgon – buon giorno
god eftermiddag- buona sera
ursäkta- scusi
 
hur mår du- come stai?
jag mår bra- sto bene
jag mår dåligt- sto male
notan tack- il conto per favore
jag heter ….- mi chiamo …
vad heter du- come ti chiami
jag förstår inte- non capisco
jag förstår inte italienska- non capisco l’italiano
pratar Ni engelska- parla l’inglese?
jag vet inte- non lo so
hur gammal är du- quanti anni hai?
Jag bjuder- offro io
Hur mycket blir det?- Quanta fa?
vi ses- Ci vediamo
 
 /Louise
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela