italien.webblogg.se

Vi är tre tjejer som går på Hotell- och Turismprogrammet på De la Gardiegymnasiet i Lidköping och ska åka till Pescara, Italien för att ha praktik under drygt fyra veckor.

Prisskillnader mellan Italien och Sverige

Publicerad 2014-10-10 13:52:46 i Allmänt,

Sverige har en annan valuta än Italien som har euro. En euro är lika med 9,13 svenska kronor. För enklaste sätt att räkna så säger man att 10kr är ungefär en euro. 
I Pescara där vi har hamnat är det mest privatägda affärer som tar lite mer betalt än andra affärer som finns i centrala Pescara men ändå är pristerna höga där i jämnförelse med Sverige. Men allt är inte dyrt, det finns också en del saker som är billigare än vad det är i Sverige.
 
Några exempel:
 
En taxiresa på cirka 20min kostar 15-20 euro (150-200kr) i Italien medans en taxiresa mellan Skara och Lidköping (15-20min) kostar ungefär 400 kr.
På bussen betalat man 1,1euro (11kr) per biljett som gäller i 90 min medans en tätortsbiljett inom samma tidsgräns kostar ungefär 25kr i Sverige. 
Om man inte har en giltig bussbiljett i sverige så åker man på böter på 2500 kr (om jag minns rätt) men här fick jag oturen att möta en busskontrollant som endast hade kravet att jag skulle betala min bussbiljett för 11kr.
Ät allt vad du orkar buffé kostar 25euro/person (250kr) i Italien medans du kan få samma buffé i sverige för cirka 100kr.
Jag har inte ätit så mycket pizza i Italien eftersom det kan man äta hemma i Sverige men att beställa in en pizza och ett glas cola kostar ungefär 10 euro (100kr) i Italien och jag vill jämnföra med pizzerian Estelle i Skara eftersom det är där jag kan priserna och för samma sorts pizza och dricka till så landar priser på ungefär 60kr.
Vi har bestället 2 nätter på en B&B i Rom och priset landade på 149euro (1490kr) medans 2 nätter på Skaras Vandrarhem för 2 personer kostar ungefär lika mycket beroende på vilken tid på året du kommer dit och om du beställer in extra saker.
Eftersom jag aldrig har beställt in vanligt kaffe i sverige så får jag jämnföra med DLG-priser som är 5kr/kopp och i Italien kostar en kopp espresso 1euro (10kr) som enligt mig är som en ''kaffe-shot''
Att köpa en 3 kulers glass kostar 3euro (30kr) medans i Sverige kostar en 3kulers glass 28kr (är osäker på svenska priset eftersom jag är laktosallergiker och inte äter glass)
Italien är känt för deras mode och där av så har affärerna för det mesta endast märkeskläder. Priserna varierar p.g.a detta och jag har inte köpt något speciellt klädesplagg från dessa affärer. Har endast handlat på H&M där det är samma priser som hemma.
 
/Louise

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela