italien.webblogg.se

Vi är tre tjejer som går på Hotell- och Turismprogrammet på De la Gardiegymnasiet i Lidköping och ska åka till Pescara, Italien för att ha praktik under drygt fyra veckor.

Sammanfattning

Publicerad 2014-10-16 11:56:00 i Allmänt,

Vi har nu varit borta från Sverige i 32 dagar. Och den här dagen har man längtat till länge men nu känner jag att man kanske kunde ha stannat lite längre. Personalen på Villa Maria är helt underbara och vi kom nära dem. Denna period har både varit lärorik och rolig.

När jag först kom till Villa Maria hade jag inte så värst mycket kunskaper om servering då jag endast har stått i köket och diskat, bakat och skärt grönskar innan i en restaurang men här fick vi tillfället att vid första dagen, servera gästers lunch och middag. I början var det svajigt för mig för jag blir lätt nervös när jag inte har gjort något innan men efter en väcka släppte nervositeten och arbetet gick mycket lättare. På fritiden gick vi runt och utforskade Pescara (till mest del shopping). Jag fick också utnyttja min praktik period i management men eftersom det inte var så mycket på gång blev mitt arbete till att göra lunchbiljetter och skicka ut erbjudanden till hotellets gäster.

Som vi har blivit informerade innan så kommer de stunder då man får hemlängtan/pojkvänlängtan/kompislängtan eller helt enkelt sverigelängtan och då blir humöret lite si och sådär men jag tycker personligen att det har fungerat bra och under den tiden det var lite svajigt med humöret och då tog vi en pratstund på kvällen då vi ’’rensade luften’’.

Vad som har förbättrats är mina kunskaper inom restaurang och servering samt bar. Eftersom jag inte fick ta stor del av det som de gjorde i back office så blev det inte mycket mer kunskaper än hur de marknadsför sig.
Jag har också fått reda på skillnaden mellan vad en turist tycker om Italien och hur en person som är hitflyttat från ett annat land och har bott här (det står lite om det i ett annat inlägg). Jag har fått en liten grund i det Italienska språket, har mycket lättare att förstå om jag läser Italienska än att höra på dem när de pratar för enligt mig så pratar italienare väldigt fort.

Till sist, detta är en resa som endast få kan få chansen till att göra. Jag är sjukt glad att jag blev en av de 3 som fick möjligheten till att ha min första praktikperiod i 3an i Italien. Jag hoppas verkligen att fler får samma möjlighet och kan få stanna på samma hotell för personalen är helt underbara och gjorde vår resa så positiv som möjligt. Vem vet jag kanske kommer tillbaka till Villa Marie nån gång, kanske inte som en anställd utan på semester för att verkligen ta del utav vad hotellet har att erbjuda.

/Louise

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela