italien.webblogg.se

Vi är tre tjejer som går på Hotell- och Turismprogrammet på De la Gardiegymnasiet i Lidköping och ska åka till Pescara, Italien för att ha praktik under drygt fyra veckor.

Vin i Italien

Publicerad 2014-10-03 16:34:54 i Allmänt,

När jag en dag arbetade i baren stod jag och Alvaro, min kollega, och pratade om olika drycker i baren. Han är intresserad av vin och berättade en del om hur vinet tillverkas och pratade om och visade olika viner från regionen här, Abruzzo.

Han gav mig även ett par små visitkort från en vingård och logi med vinprovning. Jag tyckte att det såg fint ut och gick in på deras hemsidor för att läsa mer. Jag skulle tycka det vore väldigt kul att besöka en vingård.

Vin är en stor del av Italiens kultur och det produceras mängder av vin här. Italienarna dricker mycket ofta vin till sina måltider, mer än vad vi gör hemma. Det händer till och med att de tar med sig vin ned till köksmatsalen här på hotellet. 

Jag ska kort beskriva en vingård och ett logi med vinprovning från regionen. 

Tenuta I Fauri är inte bara ett företag utan och en familj som i generationer ägnat sig åt vinproduktion. Vingården är på hela 35 hektar och där odlar man i fina miljöer och producerar sedan eleganta viner.

Castello di Semivicoli är ett slott som ligger i byn Semivicoli. Byn ligger 365 meter över havet och därifrån kan man beundra den vackra miljön och bara 20 kilometer från slottet ligger havet. De har 11 rum man kan boka för övernattning. Gästerna får bo i bekväma och eleganta rum i det gamla fängelset i herrgården eller i den gamla drängflygeln. De erbjuder även olika varianter av vinprovningar. 

Källor: http://www.tenutaifauri.it/site/ http://www.castellodisemivicoli.com/en/

 

/ Julie

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela