italien.webblogg.se

Vi är tre tjejer som går på Hotell- och Turismprogrammet på De la Gardiegymnasiet i Lidköping och ska åka till Pescara, Italien för att ha praktik under drygt fyra veckor.

Att arbeta i restaurangen

Publicerad 2014-09-18 16:08:30 i Allmänt,

Att arbeta i restaurangen här på Villa Maria som praktikant är lärorikt och intressant.
 
Som praktikanter i restaurangen arbetar vi två olika pass, antingen 7:30-15:00 eller 15:30-23:00. Nu när det inte varit särskilt mycket att göra på grund av lågt antal gäster har våra handledare inte varit lika noga med tiderna, utan vi kan ha slutat lite tidigare. 
 
Om vi arbetar första passet mellan 7:30-15:00 hjälper vi till med frukostserveringen. Detta passet arbetade jag idag. Jag fick duka borden i matsalen, ta upp lite beställningar på olika varianeter av kaffe, jag fick lära mig att göra dessa olika varianter av kaffe (espresso, cappuccino och kaffe macchiato) och duka av borden. Jag fick även diska porslinet och polera betstick och glas. När frukosten stänger får jag till sist vara med att plocka bort frukosten, som är en buffé. Senare dukar man upp för lunchen och kanske hjälper till lite i baren eller liknande beroende på vad som behövs göras. 
 
Om vi arbetar andra passet mellan 15:30-23:00 hjälper vi till med middagsserveringen. Jag arbetade detta passet igår. Jag fick duka borden i matsalen. Sedan fick jag vara med att servera vatten, bröd och även tallrikar med mat. Sedan fick jag duka av borden och sedan duka igen. Jag hjälpte även till med att göra i ordning och leverera room service.
 
 
/ Julie
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela