italien.webblogg.se

Vi är tre tjejer som går på Hotell- och Turismprogrammet på De la Gardiegymnasiet i Lidköping och ska åka till Pescara, Italien för att ha praktik under drygt fyra veckor.

Servering

Publicerad 2014-09-22 23:00:00 i Allmänt,

Vi har varit här i en vecka nu och vi i restaurangen har provat på att servera på olika sätt. Serverat från baren, till frukosten, till en kongress, middags servering, buffé, lunch och fika buffé. 
 
De största serveringarna än så länge var kongressen och idag då vi serverade till ett fotbolls lag. Skillnaden mellan dessa var att på kongressen var det buffé och till fotbollslaget så fick vi gå runt och servera samma mat till alla spelarna. Personligen så uppskaddade jag idag då vi serverade fotbollslaget då det inte var lika stressigt så man fick fara fram och tillbaka med disk som aldrig tog slut. Man plockar upp talkrikarna samtidigt och serverar samtidigt, mycket lättare. På kongressen var det mer att gästerna åt och lämnade tallrikar och glas över allt så det blev mycket spring, detta var jag inte beredd på.
Man lär sig väldigt snabbt och kommer lätt in i det av att se på de andra, prova på själv och jobba självständigt. Personalen testar våra kundskaper då jag fick servera mat till middagsrestaurangen första dagen på praktiken och detta har gjort att jag har blivit mycket säkrare på mig själv och kan bära in mer än 4 talkrikar åt gången.
 
När vi serverar från baren är det mest espresso som gäller men då och då har jag fått servera ett glas vin eller en drink. Detta tycker jag är kul med tanke på att jag vill bli bartender så jag spenderar en del tid där när det är lugnt i restaurangen.
 
/Louise

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela